Itt az elektromos taxi

2014. februárjától már működik az első elektromos taxi, a Taxi5 flottájában, már 5000 kilométert futott, megvannak az első tapasztalatok.


"A taxi üzemeltetője, aki környezetvédelmi jogász, már korábban szeretett volna elektromos autót. Keresett, és végül talált is külföldön egy alig 5000 kilométert futott példányt, egy Nissan Leaf-et.

A speciális gyári extrák nem olcsók az elektromos autóhoz, a 16 vagy 32 amperes kábel 115 ezer, a garázs falára felszerelhető 3,3 kilowattos töltődoboz pedig 321 ezer forintba kerülne hozzá, egyedül a sima háztartási konnektorra csatlakoztatható vezeték alapáras. A taxi üzemeltetője inkább egy 80 ezer forintos ELMŰ - kábelt vásárolt, ami tökéletesen megfelel arra, hogy a Leafet a nyilvános töltőpontokra lehessen csatlakoztatni.

Budapesten egyre több helyen megtalálhatóak az ELMŰ töltőoszlopai. Az elektromos töltés még ingyenes, 100 kilométer kb. 561 Ft-ból jönne ki, egy takarékos 5 literes fogyasztású diesel ez alatt 2100 Ft értékű gázolajat használ el.

A honosítás után megkezdődött a Nissan taxivá alakítása. A Magyarországon kapható villanyautók közül egyedül ez felel meg a BKK-féle taxi rendeletnek. Mielőtt megkapta a címkiadó rendszert, a taxiórát, a CB-rádiót, a bankkártya terminált és a többi kiegészítőt, sárga színűre fényezték a villanyautót. Az autó a sofőrök szerint kényelmesen rugózik, tágas, nem kell sebességet váltani, tömve van extrákkal, és jól megy – nem is a 109 lóerős teljesítménye, inkább a 254 Nm-es nyomatéka miatt. Az utasok 90 százaléka is nagyra értékeli, hogy egy csendes taxiban utazik, jobb felhasználási területet nem is lehetne találni a villanyautóknak a rövid városi utaknál. Nem csoda, hogy Hollandia, Svájc, Nagy-Britannia, Portugália, Spanyolország, Japán, Németország és Brazília nagyvárosaiban is megjelentek a Leafek, sőt, pár hete Budapesten egy másik taxi társaság is flottába állított kettőt. Nálunk állami támogatás nem jár a beszerzéshez.

Nem marad-e ott lemerülve az út szélén a villanytaxi? A két sofőrje van annyira tapasztalt, hogy ilyen ne fordulhasson elő, szemmel tartják a kijelzőt, és az aktuális töltésszintet figyelembe veszik a címfelvételnél. De amúgy reptéri transzfert, budai hegyi utat és peremkerületi fuvart is elvállalnak, a következő koreográfia szerint: egész éjjel egy garázsban töltődik a Leaf, így a reggeli és délelőtti csúcsot végig tudják csinálni. Ezután 11 körül a vezető megebédel, az autó pedig nyilvános töltőoszlopról szívja az áramot, amivel kijön a délutáni műszak. Második töltésre általában csak hétvégén van szükség, amikor este is dolgoznak vele."

Forrás: http://www.origo.hu/auto/20140327-az-elso-pesti-taxi-kipufogo-nelkul.html