Tanulmányút a City Cooperation projekt keretében

Kép címe

2013. október 21-22-én került megrendezésre a City Cooperation projekt keretében egy szakmai tanulmányút, amelynek célja volt jó példák megismerése turizmus, gazdaság, megújuló energia, környezetvédelem témákban, amelyek segítséget nyújthatnak a következő tervezési időszaki projektjeinek előkészítésekhez. A tanulmányút résztvevői a hét magyar város és térségeinek képviselői voltak.


A tanulmányút első napjának témája a környezetvédelem, megújuló energia volt. Elsőként a KWB (Kraft und Wärme aus Biomasse GmbH) vállalatot kerestük fel. 1994-ben alapították a vállalatot. Céljuk a régi, hagyományos energiahordozók mellőzése és a megújuló energiaszolgáltatásokat előnyben részesíteni. Regionális területfejlesztéssel is foglalkoznak, amely egyre inkább téma az EU-ban. Ebből kifolyólag a közelben levő 8 területet összefogták és megvizsgálták a régió lehetőségeit infrastruktúra és területi lehetőségek szempontjából. Megfigyeléseket követően az átértékelés és az újragondolás mellett döntöttek. Kazánokat kezdtek el gyártani, amelyek ismertté váltak. Ausztriában a legfontosabb regionális energia a fa. A biomassza egyik legfontosabb energiahordozó. Sokszor beszélnek az áramról, amit öko módon állítanak elő, de a hő erő előállításának nagyobb energia értéke van.

Délután a SOBIO Biomassza udvart (szociális gazdaságot) tekintettük meg, amelyről a St. Margarethen an der Raab polgármestere beszélt. Egy kísérleti projekt révén hozták létre a SOBIO szociális gazdaságot az Ausztria Szlovénia Határon Átnyúló Program keretében. A SOBIO projekt megvalósításában a Weiz-i erdő egyesület, a Rábavidéki Gépszövetség, néhány vállalkozó és a Margareth-i csoport, - amely több erdőtulajdonos tömörít egybe - vesz részt. A biomassza udvar kialakításának a költségeit több üzem/vállalkozás fedezte. A SOBIO projekt segítségével a régóta munkanélküli nők és férfiak a munka világába történő újbóli beilleszkedését segíti.

A tanulmányút második napján a turizmus volt a meghatározó téma. Az első program a Kreiner Méhészet Almenland megtekintése volt. A házaspár a nulláról kezdte, nem családi hagyományként folytatják a méhészkedést. A mézet sokféle termékek elkészítésére használják. Mézes müzli szeleteket, mézes praliné csokikat, mézes sütiket, mézes szappant, mézes testápolókat, méhviasz lapokat (gyógyászatban használatos), mézes likőrök, lépes méz, nugátos mézes, csalános mézes, boróka mézes lekvár (stb.) gyártanak eladásra, amelyeket saját boltjukban is értékesítenek. Továbbá a környékbeli szálláshelyekre is szállítanak mézet és a méz segítségével készített termékeket. Emellett kialakítottak egy erdő és méz tematikus útvonalat, amelyet az érdeklődők körülbelül 2 óra alatt tudnak bejárni. A szálláshelyünk igazgatója Simon Bauernhofer mutatta be a hoteljének fejlesztéseit valamint a Keletstájer élménykártyával kapcsolatos tapasztalatait. A Landhotel Bauernhofer szálloda megépítését követően, próbáltak valami olyan tevékenységet keresni, amelyik összefér a turizmussal és érdekesebbé teszi a környezetet. Olyan tevékenység párosítást kerestek, amilyen nincsen 50 km-es környezet kínálatában. A tulajdonos már régebbről tagja volt egyik színjátszó csoportnak, így a turizmust megpróbálták összehangolni a kultúrával. Igyekeztek a legjobb minőséget kínálni. Laikusokat vontak be a színjátszó társulatba és 12 év alatt 14 előadásuk volt összesen 7000 nézővel. A nézőtér megépítését az igény és a szükségesség követelte meg, amelynek építése 90% önerő, úgy ahogyan a szálloda is, a maradék 10%-ot EU-s pályázat és Kulturális Alap-tól kapott támogatások pótolták. A két létesítmény építkezési stílusát próbálták összehangolni egymással, ezért nem vállalták be az első EU-s pályázatot, amelyik fémszerkezetes nézőteret engedélyezett volna. Saját víziójukat valósították meg 3 hónap alatt, fából, úgy ahogyan elképzelték, és ennek az ára 10 év garancia magukra vállalása volt. Évente 1000 a vendégéjszakák száma, amelyeket a színház népi darabjainak előadásával von be. Másodszorra bocsájtották ki Steiermark élménykártyáját. Ez azt jelenti, hogy a kártya tulajdonosa az első éjszakától kezdve 120 helyre ingyen belépőre jogosultságot élvez. Vannak, akik még többet szeretnének látni, így meghosszabbítják tartózkodásukat az érdekes és egyes ingyenes szolgáltatások miatt is. Ez a kártya ideális 2-3 gyermekes családoknak, turistacsoportoknak. Olyan programokat tudnak ajánlani, amely versenyképessé teszi a régiót a többivel szemben. A kártya kiadása illetve használata ismertté lett és logója keresetté vált a turista és szálláshelyeken. Eredményességét az egyre bővülő csatlakozók száma támasztja alá. Hangsúlyt fektettek arra, hogy a programokba minél több kirándulóhely legyen bevonva. A regionalitás fontos szempont, amelyet figyelembe vesznek, és ez alapján tervezik és bővítik szolgáltatásaikat. A szállásadók és étterem tulajdonosok bevonják szolgáltatásaikba a régióban termelt termékeket, ezeket felhasználva. Konkrét példa volt erre: a tejtermelők, akik fel kellett volna hagyniuk tevékenységeikkel, de sikerült megmenteni őket. Fontosnak tartják a minőség és a kölcsönösség szempontját, rendszert létrehozva a régióban. Heilbrunn településnek 53 lakosa van. 1995-ben már megpróbáltak régióban gondolkodni, hogy a kis települések ne ugyanazon projekteket valósítsanak meg, hanem a feladatokat leosztották. Az utóbbi 20 évben szemléletváltás történt: amennyiben a gazdáknak jól megy, akkor a régiónak is jól megy. Elérték azt, hogy a fiatalok visszajöttek, építkeznek és meg van a biztonságérzetük, hogy támogatni fogják őket. A GenussCard objektív előnye, hogy a vendégek felfedezhetik az egész Stájer régiót és így nagyobb a forgalom illetve több a látogató. Egyértelmű, hogy a foglalás előnyt jelent azokkal szemben, akiknek nincsen foglalásuk. Előnyt jelentett a településnek mindenképp a kedvezménykártya, mert megugrottak a bejelentkezések száma. A Keletstájer élménykártyát Pataki Éva a Keletstájer Turisztikai Szövetség üzletvezetője mutatta be. 74 település és 9 tájegység partnerszálláshelyei alkalmazza a kártya hozzáférhetőségét. 140 szállásadó található meg a katalógusban, akinél 197 féle kirándulást vehet igénybe a vendég, amelynek a belépődíja ingyenes. Cél a látványosság és a kulináris ajánlatok kombinálása, a szállásadók és a vendéglátók szoros együttműködésének támogatása. A régió profilja a táj kulináris élvezeteinek és a kert szépségeinek megismertetése a vendégekkel. Erre példa a fűszernövénytúrák, alpesi virágok, kastélykertek, virág karnevál, római útvonal, déli szőlőskertek megtekintése, helyi friss termékek kóstolással egybekötött megismertetése és minőségi színvonalas értékesítése. A 2 régió részt vesz ajánlataival: kirándulás, szállás, marketing, kerékpár és kulináris projektek közös értékesítésében. A finanszírozást a turizmussal foglalkozó egyesületek, kirándulás szervezők és a szállásadók oldják meg. Kiadványokkal segítik ennek reklámozását: térképek, útikönyvek, receptek, ajánlatok, régió termék kostolók, kerékpár és gyalogtúra ajánlatok. A kártya működtetése a régió megélhetését és fejlődését szolgálja, így igyekeznek minél több vendéget bevonzani, tehát a termékek bevezetéséhez és a szállás tervezéséhez partnerként beszállni. 1 év alatt 232.000 éjszakát foglaltak le és 100.000 belépőt váltottak ki. Jelenleg, a kártya használata 2 napos kedvezményt biztosít 1 éjszakai vendégszállásért, de tervben van az éves kártya bevezetése, ugyanakkor szezonhoz alkalmazkodó kiterjesztése: forgalmazása téli turizmusban is, például olyan tevékenységek, mint a sült alma, pálinka, forralt borkóstolók és bemutatók megszervezése, csoki work-shopok, termelők munkájába tartozó regionális téli feldolgozás bemutatása, kóstolókkal egybekötve. Kevés a kézműves, éppen ezért elfogadják az olyan ajánlatokat részükről, amelyik időponthoz kötött látogatást feltételez, illetve általuk meghatározott órarendet tartanak be. A nyílt napokat inkább kulináris területen tartanak, de a fafaragók, fazekasok, adventi koszorúkészítők is szoktak erre lehetőséget adni. Ebben az esetben a vendéget bevonják, és együtt dolgozhat a manufaktúrával. Erre példa a gyümölcsszedés, ecetkészítés, lekvárkészítés stb. A termelők kóstolóra adnak alkalmat a látogatóknak, mivel így bizalmat nyernek termékeik eladásában. Ez lehet akár egy hentes üzlet is, ahol megtanulhatják a steak vagy a füstölt hús elkészítésének fortélyait, és meg is kóstolhatják, amivel vásárlásra motiválják a vendéget, köteléket teremtve a régióval. A programon keresztül minden követhető és áttekinthető: ki, mikor érkezett, melyik vendégszállásra, hol fogyasztott, meddig tartózkodott, milyen szolgáltatásokat vett igénybe stb. napirendi szinten. Természetesen az adatok titkosítottak és a szállásadó csak a rá vonatkozó részét látja a programban. A kártya iránti érdeklődés, igény és vásárlás sikerességét bizonyítja.

A tanulmányút záróprogramjaként megtekinthettük a Wilhelm család  parasztgazdáságát (Obsthof Wilhelm-Gyümölcsudvar Wilhelm) alma-, pálinka- vagy gyümölcslékóstolással egybekötött Abakusz pálinkafőzdéjét és boltját. Friss gyümölcsot dolgoznak fel, amelynek egy részét ők termelik meg, a többit pedig felvásárolják. A feldolgozás sokrétű. Készítenek gyümölcslevet, szárított gyümölcsöt, szeszes italt, lekvárt és ecetet is. Energia takarékosság és önellátás szempontjából fontos, hogy 1988 óta van saját fotovoltaikus energia ellátásuk.

Kapcsolódó fotóalbum - 24 város tanulmányút

További képek az albumban »