Pécsi hidrogen üzemanyagcellás autójának sikerei

Kép címe

A Pécsi Tudományegyetem diákjai megalkották a hidrogén üzemanyagcellás autót, amelynek a lényege az, hogy minél kevesebb üzemanyagot használjon fel.


A Pécsi Tudományegyetem Pollack ECI Team csapata 2010-ben alakult azzal a céllal, hogy egy koncepciót építsen a 2011-es lausitzi Shell Eco-marathon Europe versenyre. Autójuk karosszériája üvegszálas technológiával készült, a hajtásról pedig egy 25 cm3-es négyütemű Otto-motor gondoskodott. 2011 második félévében elkezdték tervezni az immár elektromos hajtású autójuk formáját a 2012-es rotterdami Shell Eco-marathon Europe futamra, amely 2012-ben 86 km/kWh eredményt ért el. A 2013-as Shell Eco-marathon versenyre már saját műhelyben új autót építettek, és 123 km/kWh teljesítménnyel a 11. helyen végeztek. 2014-es Shell Eco Marathon Europe versenyre újratervezte a Hi-ORCA névre hallgató jármű hajtásrendszerét, elektronikáját és energiaellátását. A hidrogéncellás üzemeltetésben szerzett 4 éves tapasztalat eredménye egy teljesen új rendszer, amely a mérések alapján 30%-kal jobb hatásfokú, mint a korábbi egység. A sorozatos laboratóriumi tesztek eredményeként nem csak a jobb hidrogéngazdálkodás vezetett a sikerhez, hanem olyan szabályozó algoritmusok kifejlesztése is, amelyek optimalizálják a hidrogéncella és a hozzá kapcsolódó egységek önfogyasztását.

Az ECO Maraton verseny győztese az, aki a legnagyobb távolságot teszi meg 1 liter benzinnel, vagy 1 kWh energiával. A Pécsi Tudományegyetem informatika karának diákjai sikeresen vették az akadályt, és megalkották talán a jövő új szuperautóját. Az autó sajátossága, hogy nem benzinnel működik, hanem hidrogén meghajtással. Továbbá a csapat ügyességének könyvelhető el az is, hogy a jármű egyes alkatrészeit saját 3D nyomtatójával készítette. Az autó szíve egy elektromos motor, ennek energiaellátását hidrogéncellák biztosítják.
Másik sajátos fejlesztése az új ARM alapú elektronika, amely elosztott rendszerben dolgozik az egységek közt CAN busz alapú kommunikációval. Az ARM architektúra gyorsasága és bővíthetősége lehetővé teszi, hogy a korábbinál jóval több érzékelő által küldött jelet dolgozzon fel a központi elektronika, így optimálisabb működést érve el a motorvezérlés terén, ezzel is csökkentve a fogyasztást.
Céljuk az volt, hogy olyan technológiát alkalmazzanak, amellyel eddig sohasem próbálkozott. Az autó formája is sajátos jelleget ölt, főként egy bálna alakjára emlékeztet.
Egyéni rekordot állított fel a Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki és Informatikai Kar csapata a 2014. májusban megrendezett Shell Eco-marathonon Rotterdamban: egy kilowattóra energia felhasználásával 144 kilométert tett meg szuperautójuk, ami a hetedik helyet jelentette számukra.
Forrás: http://www.pecsistop.hu/campus/pecsi-siker-rotterdamban-hetedik-hely-a-shell-eco-maratonon-fotok/1240064